سخت افزار

بررسی تخصصی مانیتور ها ( بخش دوم )

بررسی تخصصی مانیتور ها

⇐  بررسی تخصصی مانیتور ها ( بخش دوم )  ⇒

 

بررسی تخصصی مانیتور ها از نظر زمان پاسخگویی :

سرعت پاسخگویی ویژگی است که بیشترین کاربرد را در دنیای مانیتور های گیمینگ دارد. از نظر فنی اندازه‌ ی این ویژگی بستگی به سرعت پیکسل‌ های بکار برده شده در تغییر حالت خود دارد؛ سرعت تغییر رنگ پیکسل‌ های مانیتور از رنگ سیاه به سفید یا از خاکستری به خاکستری دو روش متداول اندازه‌ گیری زمان‌ پاسخگویی مانیتور ها است. بنابراین زمان پاسخگویی را اینگونه تعریف میکنند که سرعت مانیتور در تشکیل عکس بعدی به‌ جای عکس قبلی. هرچه زمان پاسخگویی کمتر باشد و تغییر وضعیت پیکسل‌ ها سریع‌ تر صورت بپذیرد، روند نمایش و جایگزینی تصاویر روان‌ تر شده و از رخ دادن لک به خوبی جلوگیری می‌ شود. اگر زمان پاسخگویی مانیتوری سریع نباشد، ایجاد لک کاربر را خسته می کند.

البته ناگفته نماند که زمان پاسخگویی ارتباط تنگاتنگی با نوع پنل نظیر IPS ،VA یا TN دارد. زمان پاسخگویی در مانیتور‌ های فوق حرفه ای امروزی 5ms و در بی نقص ترین حالت 1ms است.

بررسی تخصصی مانیتور ها از نظر روشنایی :

ویژگی روشنایی مانیتور بازگو کننده این است که پیکسل های یک مانیتور تا چه اندازه میتوانند رنگ روشن تری از خود به نمایش بگذارند. به‌ طور معمول مانیتور های LCD برای کار در شرایط معمولی رنگی بسیار روشن از خود به نمایش می گذارند و از منوی تنظیمات مانیتور برای تنظیم و یا حتی کاهش شدت روشنایی استفاده می‌ شود.

روشنایی مطلوب برای مانیتور LCD برای کار در شرایط عادی  120cd/m2 است. اما روشنایی پیش فرض مانیتور ها بسیار بیشتر از این مقدار است. در برخی مانیتور های قدرتمند امروزی، حسگر‌هایی وجود دارد که براساس روشنایی محیط اطراف کاربر، شدت روشنایی مانیتور را تنظیم می کند.

بررسی تخصصی مانیتور ها از نظر کنتراست :

نسبت کنتراست یعنی اختلاف روشن ترین رنگ تولید شده توسط پیکسل با تیره ترین رنگ تولید شده توسط پیکسل. به‌ طور کلی هرچه کنتراست بالاتر باشد، مانیتور مرغوب‌ تری را دارا هستید. عمق رنگ‌ های سیاه و میزان روشنایی نقاط سفید تصویر در مانیتوری با کنتراست بالا، بسیار بهتر است. هرچه تیرگی رنگ سیاه بیشتر باشد، پیکسل های تولید کننده این نور قوی تر هستند. نسبت کنتراست به مدل پنل به شدت وابسته است. نسبت کنتراست ۱۰۰۰:۱ در مانیتور های TN و IPS امری متداول است و در پنل‌های VA کنتراست گاهی به ۳۰۰۰:۱ یا بالاتر می‌ رسد که به‌ طور چشمگیری بالاتر از سایر پنل‌ ها است.

""68

بررسی تخصصی مانیتور ها از نظر عمق رنگ :

 عمق رنگ یک مانیتور نشان دهنده این است که یک مانیتور تا چه حد میتواند رنگ از خودش ساطع کند و با چه غلظتی اصطلاحا. در پنل‌ های TN که انتخابی اقتصادی‌ تر است، هر ساب‌ پیکسل تنها قادر به نمایش ۶۴ گام رنگی (۲ به توان ۶) مختلف را دارد و تعداد رنگ‌ های واقعی قابل نمایش توسط چنین پنلی با سه بار ضرب عدد ۶۴ در خودش، ۲۶۲،۱۴۴ رنگ است. در چنین پنلی عمق رنگ هر ساب‌ پیکسل ۶ بیت است و بنابراین این پنل تنها میتواند رنگ‌ های ۱۸ بیتی (۶×۳) را به کاربر نشان دهد..

پنل‌ های VA و IPS عموماً با داشتن عمق رنگ ۸ بیت قادر به تولید ۲۵۶ گام (۲ به توان ۸) در هر یک از رنگ‌ های اصلی (RGB) هستند و بدین ترتیب با سه بار ضرب عدد ۲۵۶ در خودش، تعداد رنگ‌ های قابل تولید توسط این پنل‌ ها بالاتر از ۱۶ میلیون رنگ است.

مانیتور های حرفه ای تری نیز هستند که رنگ های بیشتری را در هر ساب‌ پیکسل تولید میکنند و عمق رنگ بالاتر ۱۰ یا ۱۲ بیتی دارند. پنل‌ های ۱۰ بیتی میتوانند یک میلیارد رنگ را تولید کنند و پنل‌ های ۱۲ بیتی می توانند شصت و هشت میلیارد رنگ را به راحتی به کاربر نمایش دهند.

دقت رنگ :

دقت رنگ یعنی قدرت یک مانیتور در نمایش رنگ های متفاوت خواسته شده از جانب کارت گرافیک برای نمایش به کاربر. تصور کنید رنگ صورتی را میخواهد مانیتور به شما نمایش دهد، اگر رنگ واقعا صورتی باشد و با رنگ دیگری آمیخته نشده باشد، دقت رنگ این مانیتور خیلی بالا است. اما اگر همین رنگ صورتی را به گونه دیگری به شما نمایش دهد که شما در ذهنتان نتوانید این را برای خود مجسم کنید که این رنگ صورتی است و یا شما را به چالش بکشاند و احساس کنید این رنگ اصلا رنگ صورتی نیست یعنی دقت رنگ مانیتور پایین است. بنابراین نتوانسته دقیقا رنگی که کارت گرافیک از او خواسته را برای شما به نمایش بگذارد و طبیعتا این یک نقطه ضعف است.

♦♦  جهت مشاوره رایگان در خرید بهترین و به روز ترین مانیتور های روز دنیا با ما همراه باشید  ♦♦

"<yoastmark

مانیتورهای HDR :

 برخی از مانیتور‌ های موجود در بازار از قابلیت HDR پشتیبانی می‌ کنند. این تکنولوژی با تولید رنگ‌ های سیاه عمیق‌ تر و رنگ‌ های سفید روشن‌ تر کنتراست را بهبود بخشیده و رنگ ها را واقعی تر به کاربر نمایش می دهد.

پارامتر لازم یک مانیتور HDR دارا بودن شدت روشنایی بالایی است. شدت روشنایی حداقل 600cd/m2 برای نمایش محتوای HDR عالی است. بسیاری از کمپانی ها با اینکه قابلیت HDR را روی مانیتور ها خود سوار کرده اند اما چون زیر ساخت های آن را فراهم نکرده اند بنابراین این قابلیت در انها واقعی نیست! آنچه بسیاری از این مانیتور ها به‌ عنوان محتوای HDR به کاربر نمایش می‌ دهند، استاندارد نیست و در حقیقت صرفا یک شگرد تبلیغاتی دروغین است.

بنابراین اگر خواستید چنین مانیتوری را خریداری کنید حتما به شدت روشنایی آن دقت بسیاری داشته باشید. Vesa HDR استاندارد‌ هایی را در این‌ زمینه عنوان کرده است. استاندارد اصولی تعریف شده با لحاظ کردن سقف روشنایی ۴۰۰ نیت در یک مانیتور Vesa HDR400 است. این استاندارد برای نمایش محتوای HDR استاندارد حداقلی به شمار می‌ رود. با استناد بر نظر کارشناسان Vesa HDR600 استاندارد معمولی در مانیتورهای HDR است و بهترین حالت که در محدوده‌ ی استاندارد Vesa HDR1000 عنوان گرفته است، بهره‌ مندی مانیتور از روشنایی ۱۰۰۰ نیت است. در حال حاضر مانیتور های خیلی کمی هستند که به سطح روشنایی ۶۰۰ نیت و بالاتر رسیده باشند. بنابراین اگر به‌ دنبال یک مانیتور HDR هستید، بهتر است به‌ دنبال خرید مانیتوری باشید که دارای استاندارد Vesa HDR باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *